Het Gemeentelijk Autobussen Bedrijf werd op 26 mei 1919 opgericht. Daarmee is deze onderneming het oudste openbaarvervoerbedrijf van Nederland. Dit onderdeel van de Gemeentebedrijven Maastricht nam vanaf 1920 de exploitatie op zich van de eerste stadsbuslijn, als opvolger van de paardenomnibus, de gastram en de paardentram, die de Limburgse hoofdstad tot respectievelijk 1896, 1902 en 1914 hadden bediend.

Elektrische bussen
De eerste voertuigen waren drie elektrische bussen, waarbij het vermogen werd geleverd door accu’s. Ze waren echter bepaald niet bedrijfszeker en de elektrische bus was in Maastricht dan ook geen succes. In 1921 volgden de eerste vijf benzinebussen (van het merk Renault) en deze bevielen wel. Sindsdien ontwikkelde de gemeentelijk stadsbusdienst zich gestaag tot een succesvol en populair bedrijf, met een steeds uitgebreider net van stadslijnen, dat ook uitlopers naar omliggende plaatsen als Borgharen, Itteren en Amby kende en zelfs internationale lijnen naar Vroenhoven en Tournebride in België.

Van alles wat
Wat het busmaterieel betrof was het in de eerste dertig jaar een beetje een allegaartje. Na de al genoemde Renaults volgden Minerva’s (waarvan sommige een Kromhout-motor kregen) en na de Tweede Wereldoorlog, toen bussen schaars waren, nam men zelfs een Praga en ook enkele voormalige Engelse Leyland enkel- en dubbeldekkers in dienst. Ook Bedfords, Fords schoolbussen en Ford trambussen hielpen het Maastrichtse busvervoer weer op weg. In 1949 volgde een serie van vijftien Kromhouts en in 1953 een serie van vier AEC’s , alle met een opbouw van Verheul.

Introductie Volvo
Daarna koos het GABM echter (na langdurige onderzoekingen) consequent voor één merk: het Zweedse Volvo. In 1955 kwamen een eerste serie van twaalf Volvo’s in dienst en vanaf die tijd waren bussen van dit merk en voorzien van een carrosserie van Verheul, de “standaard” voor Maastricht. Deze hegemonie werd doorbroken in 1968, toen de eerste serie van tien Volvo’s (nummers 29-38) met een opbouw van de Belgische carrossier Jonckheere in dienst werd gesteld. Tot 1977 zouden Volvo/Jonckheere’s het stadsvervoer in de Limburgse hoofdstad verzorgen, om in genoemd jaar te worden opgevolgd door (wel weer) Volvo’s, maar nu met een CSA-1 standaard stadsbuscarrosserie van Hainje. Inmiddels was de naam van het bedrijf overigens gewijzigd in Stadsbus Maastricht. Sinds 1971 was dit de opvolger van het GABM, het Gemeentelijk Autobussen Bedrijf Maastricht.

Bron: Nationaal Register Mobiel Erfgoed

Mobiel menu